Weerbaarheidstraining tieners

  • Voelt je tiener zich onzeker als hij omgaat met leeftijdsgenoten?
  • Komt hij/zij niet op een handige manier voor zichzelf op?
  • Loopt het contact maken of omgaan met anderen niet altijd even soepel?
  • Voelt hij/zij zich ongemakkelijk in bepaalde sociale situaties?

Herken je jouw tiener in een van bovenstaande uitspraken?
Dan kan de weerbaarheidstraining ook jouw tiener verder helpen.
In deze training leert je tiener voor zichzelf opkomen op een manier die bij hem/haar past en die werkt in de situaties waarin je tiener nu vastloopt.

Wat levert meedoen aan de weerbaarheidstraining je tiener op:

Grenzen

Je kind weet hoe hij zijn grenzen op een handige manier kan aangeven en bewaken. Hij kan grenzen aangeven op een manier waardoor de ander niet boos of verdrietig wordt. En wanneer dit wel het geval is, dan kan je kind hiermee handig omgaan.
Hij laat hierdoor aan anderen zien dat hij de moeite waard is om respect voor te hebben.
Hij kan ‘nee’  zeggen en zorgen dat anderen met onaardige opmerkingen stoppen.

Mening geven

Je kind kan aandacht vragen voor zijn idee of mening tijdens het samenwerken of omgaan met leeftijdsgenoten.
Hij voelt dat zijn mening ertoe doet en dat anderen het prettig vinden dat hij zijn mening geeft en ook meedenkt.
Je kind weet hoe hij zijn mening op een handige manier kan geven, ook op het moment dat anderen het niet eens met hem zijn.

Contact maken

 Je kind kan zelf een gesprek starten met iemand anders. Ook kan hij bij een groep gaan staan en invoegen in het gesprek. Hij voelt zich zelfverzekerd over zichzelf en over dat anderen het leuk vinden dat hij erbij staat. Hij weet wat hij kan zeggen en hoe hij kan reageren in het gesprek.

Zichzelf zijn

Je kind durft zichzelf meer te zijn en te laten zien. Hij voelt dat anderen het leuk en prettig vinden wanneer hij zichzelf is. Hij weet nu dat hij niet de enige is die zit met twijfels en onzekerheden over zichzelf en dat er niets mis met hem is.

Positief denken

Je kind kan ook denken in mogelijkheden en oplossingen. Wanneer hij een probleem heeft, dan kan hij zichzelf helpen door positief te denken. Hij kan zijn negatieve gedachten ombuigen naar positieve gedachten. Positief denken helpt je kind om stappen te nemen die goed voor hem zijn. 

Feedback

Je kind kan leeftijdsgenoten op een handige manier feedback geven. Ook kan hij goed omgaan wanneer hij feedback krijgt.
Hij wordt niet onzeker van feedback, maar gebruikt het op een positieve manier om vooruit te komen. Wanneer hij het niet eens is met feedback dan kan hij dit naast zich neerleggen.

Stootje

Je kind kan tegen een stootje. Hij is niet meteen van slag, onzeker, boos of verdrietig wanneer iemand een onaardig opmerking maakt, iets zegt dat hij/zij niet wilt horen of wanneer iemand onaardig doet zoals negeren, buitensluiten, liegen, vals beschuldigen. Je kind houdt zijn hoofd koel en denkt in oplossingen.

Middelpunt staan

Je kind durft een vraag te stellen in de klas, een antwoord of mening te geven die iedereen kan horen en een presentatie te houden voor een groep. Hij weet wat hij kan doen wanneer hij zich onzeker voelt of wanneer hij twijfelt aan zijn mening of presentatie. 

Flexibel

Je kind kan beter omgaan met nieuwe situaties, situaties die hij/zij niet had verwacht of situaties te vervelend zijn. Hij/zij kijkt naar wat hij aan de situatie kan veranderen. Zo niet, dan probeert hij op een andere manier ermee op te gaan zodat hij/zij zich niet meer rot voelt. Hij/zij probeert zich richten op de positieve kanten van de nieuwe/vervelend of onverwachte situatie en probeert er het beste van te maken.

Regie nemen

Je kind durft meer de regie te nemen in wat hij/zij meemaakt. In plaats van af te wachten en te hopen dat alles meevalt en bang te zijn dat er vervelende dingen gebeuren, pakt je kind de regie. Je kind kijkt naar wat hij/zij zelf kan doen om ervoor te zorgen dat situaties lopen op een manier die prettig voor hem/haar is. Je kind voelt zich hierdoor meer zelfverzekerd omdat hij/zij voelt dat hij/zij invloed heeft in hoe hij/zij met een situatie omgaat. Het hangt voor zijn/haar gevoel hierdoor minder van de ander af of het leuk/goed zal gaan.

Gevoelens

 Je kind kan zijn/haar gevoelens de baas zijn. 
Je kind luistert naar wat de gevoelens hem/haar duidelijk willen maken en maakt dan zelf de keuze wat hij/zij met deze gevoelens gaat doen. Gaat je kind actie ondernemen? Gaat je kind het naast zich neerleggen? Gaat je kind erover praten? Je kind beslist zelf wat hij/zij doet met zijn/haar gevoelens op een manier die hem/haar het beste helpt.
Ook is je kind minder bang voor gevoelens die niet fijn zijn. 

Kwaliteiten

Je kind kijkt meer naar wat hem/haar leuk/goed maakt als leerling/vriend(in). Je kind raakt minder van slag door anderen omdat hij/zij zich minder met hen vergelijkt. Hij/zij bekijkt zichzelf als individu en gaat uit van wat hem/haar bijzonder maakt, in plaats van steeds zoekt naar dingen die anderen beter kunnen. Hij/zij voelt daardoor meer zelfvertrouwen en gelooft het ook als mensen met hem/haar willen omgaan. 

Hoe zien de groepsbijeenkomsten eruit

Je kind volgt samen met max. 7 andere leeftijdsgenoten de groepsbijeenkomsten. Iedere bijeenkomst bestaat uit 2 delen:
Deel 1: Per groepsbijeenkomst staat een thema centraal. Rondom dit thema doen we opdrachten en oefeningen. Soms met de hele groep, soms in kleinere groepjes.
Deel 2: Je kind werkt tijdens de training samen met zijn groepsgenoten en de trainers aan zijn eigen doelen.
Je kind brengt zelf situaties of vragen in die hij graag wilt oefenen of waar hij graag aandacht aan wil besteden. De groepsgenoten helpen elkaar samen met de trainers om te gaan met de situaties waar je kind tegenaan loopt. We bespreken en oefenen de situatie waar je kind moeite mee heeft. Je kind weet daarna precies hoe hij met zijn situatie om kan gaan. Wat hij anders kan aanpakken. Of hoe hij anders tegen de situatie aan kan kijken zodat het minder zwaar of pijnlijk voelt. 

Inhoud training

  • 6 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur op locatie
  • werkboek met opdrachten behorend met de thema's
  • video's met de theorie en de praktische vaardigheden per thema
  • tussentijds gesprek met ouder(s) en deelnemer via beeldbellen 
  • eindgesprek met ouder(s) en deelnemer via beeldbellen

Locatie

De training zal in Nijmegen gegeven worden.
De precieze locatie wordt bekend gemaakt als de training gaat starten.

Data & tijd 6 groepsbijeenkomsten

Deze data zijn ivm corona nog niet bekend.
Nieuwe groepen starten eind 2020 of begin 2021 weer.

Je volgt de training samen met leeftijdsgenoten. Er zijn 3 groepen: 12 tot 14 jaar, 14 tot 17 jaar en 16 tot 19 jaar

Proefdag: je tiener kan zelf ervaren of de weerbaarheidstraining hem/haar verder kan helpen

Voor de start van de training is er de proefdag. Tieners kunnen zelf ervaren of de weerbaarheidstraining iets voor hen is. De proefdag heeft het thema 'contact maken' en is daarmee meteen een goede start van de weerbaarheidstraining. Na de proefdag kunnen de tieners zelf besluiten of ze willen starten met de weerbaarheidstraining. De proefdag duurt net als de andere groepsbijeenkomsten 2,5 uur.

Kosten

De training wordt op dit moment aangepast (o.a locatie) waardoor de kosten op dit moment nog niet bekend zijn. Ook over evt. vergoedingsmogelijkheden kan nu nog niets worden gezegd aangezien we in gesprek zijn met gemeenten en zorgverzekeraars. Als je aangeeft dat je op de hoogte gehouden wilt worden over de startdata dan hoor je tegen die tijd ook hoe het zit met de kosten en evt. vergoedingsmogelijkheden.

Startdata nieuwe trainingen

Nieuwe trainingen starten eind 2020 of begin 2021. Dit ligt aan de ontwikkelingen omtrent corona.
Wil je op de hoogte gehouden worden wanneer de startdata van de trainingen bekend zijn?
Mail dan naar info@praktijktrotsepauw.nl of klik op de button hieronder. 
Ook hoor je dan wat de datum is van de proefdag.